روابط چین و ایران به هزاران سال پیش برمی گردد، اما از زمان خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، روابط بیشتری بین این دو کشور صورت گرفته است. اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده علیه تهران باعث بروز نگرانی هایی از این نظر بوده اما خوشبختانه چین همچنان به دنبال روابط اقتصادی و تجاری با ایران است. در ادامه با پارسا 7 همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد روابط اقتصادی ایران و چین و کالاهای صادراتی ایران به چین کسب کنید.

 

صادرات ایران

ایران با توجه به شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) ، چهل و ششمین اقتصاد بزرگ صادراتی جهان و 66مین اقتصاد پیچیده است. جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای شرقی خود با پاکستان و افغانستان، در سال 2018 کالاهایی به ارزش 96.6 میلیارد دلار کالا را در سرتاسر جهان ارسال کرده است. این مبلغ دلار نشان دهنده افزایش 7 درصدی از سال 2014 و سود 5.3 درصدی از سال 2017 تا 2018 است.

آخرین داده های خاص موجود از صادرات ایران نشان دهنده ی این است که این کشور در حدود 60.5٪ از کالاهای صادراتی خود را به کشورهایی نظیر چین (14.7٪)، عراق (14.3٪) ، امارات متحده عربی (9.5٪) ، افغانستان (4.7٪) ) ، کره جنوبی (4.1٪) ، ترکیه (3.8٪) ، هند (3.3٪) ، پاکستان (2.0٪) ، اندونزی (1.3٪) ، عمان (1.2٪) ، تایلند (1.1٪) و جمهوری آذربایجان (0.7٪) وارد می کند.

صادرات برتر ایران به کشورهایی نظیر چین عبارتند از: نفت خام نفت خام (38.5B $ 38.5) ، اتیلن پلیمر (2.75B $) ، الکل حلقوی (1.36 B $) ، نفت تصفیه شده (1.32B $) و سنگ آهن (1.19B $).

صادرات ایران به چین

 

گروه های صادراتی ایران 

ایران دارای سومین ذخایر اثبات شده گاز و ذخایر نفتی در جهان است. به طور طبیعی، نفت و گاز طبیعی مهمترین صادرات ایران به همراه سایر صادرات غیر نفتی از جمله مواد شیمیایی، پلاستیک و میوه است. محصولات ایران به طور عمده به تایوان، چین، ترکیه ، کره جنوبی و هند صادر می شود. در ادامه مطلب به گروه های صادراتی ایران و درصد سهم هر دسته از صادرات از نظر میزان صادرات کلی از ایران در سال 2018 پرداخته شده است:

سوختهای فسیلی شامل نفت: 66.4 میلیارد دلار آمریکا (68.7٪ از کل صادرات)
پلاستیک، محصولات پلاستیکی: 5.6 میلیارد دلار (5.7٪)
مواد شیمیایی آلی: 4.1 میلیارد دلار (4.2٪)
آهن ، فولاد: 3.9 میلیارد دلار (4٪)
میوه ها، آجیل: 1.7 میلیارد دلار (1.8٪)
سنگ معدن، سرباره، خاکستر: 1.1 میلیارد دلار (1.2٪)
سبزیجات: 1.1 میلیارد دلار (1.1٪)
کودهای شیمیایی: 843.7 میلیون دلار (0.9٪)
نمک، گوگرد، سنگ، سیمان: 785.2 میلیون دلار (0.8٪)
مس: 700.6 میلیون دلار (0.7٪)

مس با 105 درصد رشد از سال 2017 با 215.8 درصد رشد در بین 10 گروه برتر صادراتی ایران قرار دارد. نفت خام نشان دهنده ارزشمندترین کالای صادراتی ایران در 52.6 درصد از کل کشور است. در رتبه دوم روغن های نفتی تصفیه شده (9/9٪) با گازهای نفتی (5/5٪)، پلیمرهای اتیلن (3.5٪)، الکلهای حلقوی (2.3٪)، آهن نیمه تمام یا محصولات فلزی غیر آلیاژی (1.6٪) قرار گرفتند.

 

صادرات ایران به چین

رشد سريع صادرات غير نفتي ايران به چين طي سالهاي گذشته چندین برابر شده است. اگرچه عمده محصولات صادراتی ایران به چین را محصولات پتروشیمی و مواد معدنی تشکیل می دهند؛ با این وجود صادرات محصولاتی نظیر خشکبار، میوه های تازه، داروهای گیاهی، چرم و پوست، فرش،سفال و سرامیک و حتی برخی ماشین آلات در میان اقلام صادراتی ایران به این کشور نیز وجود دارد که هر ساله در حال افزایش نیز می باشد و حاکی از توان صادرات ایران است.

صادرات ایران به چین

حجم صادرات محصولات غیر نفتی ایران به چین در چهار ماه نخست سال 2019 به 6 میلیارد دلار رسیده است. از این رو چین بهترین مقصد صادراتی ایران در جهان است. چین بزرگترین مشتری نفت خام ایران است که در سال گذشته کل واردات آن حدود 29.3 میلیون تن یا حدود 585.400 بشکه در روز بوده است. این تقریباً 6٪ از کل واردات نفت چین است. محصولات پتروشیمی نیز جزو صادرات برتر غیرنفتی ایران است حتی اگر این صنعت از نوامبر سال 2018 تحت تحریم های بخشی قرار داشته باشد.

آخرین داده ها از گمرک چین نشان می دهد که، در هفت ماه اول سال 2019، چین 1.43 میلیارد دلار پلی اتیلن از ایران وارد کرده است. این مبلغ در مقایسه با واردات آن در دوره مربوط به سال 2018 و بالاتر از آن در دوره مشابه سال 2017 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و از 1.2 میلیون تن در هفت ماه اول سال 2018 به 1.4 میلیون تن در مدت مشابه سال 2019 افزایش یافته است.

صادرات غذاهای دریایی نزدیک به 10٪ از میانگین ارزش صادرات کشاورزی سالانه ایران را تشکیل می دهد. در نیمه نخست سال جاری (21 مارس – 21 سپتامبر) بیش از 80 میلیون دلار غذای دریایی از کشور صادر شده و رشد 20٪ از نظر ارزش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. اکثر صادرات محصولات دریایی ایران به بازارهای چین بوده است.