با توجه به شرایط موجود و بازار صادراتی ایران بسیاری از افراد به فکر راه اندازی شرکتی برای واردات و صادرات محصولات ایرانی در سطح بین المللی هستند. این افراد گاها بدون در نظر گرفتن روند کاری یک شرکت صادرات و واردات و تنها از طریق صحبت با افراد غیر متخصص اقدام به ایجاد یک وب سایت و آغاز فعالیت های صادراتی می کنند. اما متاسفانه پس از گذشت زمان با مشکلات جدی مواجه می شوند. در ادامه با شرکت پارسا۷ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه شروع یک شرکت واردات و صادرات کسب کنید.

راه اندازی شرکت صادرات و واردات

نحوه راه اندازی یک شرکت واردات / صادرات به صورت خلاصه

در طول تاریخ، تجار و کشورهای مختلف همواره علاقه به داد و ستد یاهمان مبادله کالاهای اساسی و مورد نیاز داشتند. این روند همچنان هم نیز ادامه دارد و به معنای مدرن تر می توان گفت که ما امروز از سراسر جهان قادر به خرید غذا، نوشیدنی، مبلمان، لباس و تقریباً همه چیز می باشیم. برای شروع صادرات و واردات باید:

  • تجارت خود را ثبت کنید
  • یک محصول را انتخاب کنید
  • تامین کنندگان اصلی را بشناسید
  • قیمت محصول را درآورید
  • مشتریان خود را پیدا کنید

شروع یک کسب و کار واردات و صادرات

اگر علاقه دارید یک تجارت مبتنی بر واردات و صادرات را شروع کنید، باید ملاحظات مورد نظر در این راه را نیز در نظر بگیرید. به طور خاص، برای یک تجارت واردات و صادرات، داشتن پیش زمینه در آن تجارت، روابط بین الملل یا امور مالی جهانی اهمیت زیادی دارد. بنابراین این باید درک درستی از فروش یا خرید کالایی از یک تامین کننده خارج از کشور داشته باشید.

سلنا کاف، یکی از بنیانگذاران شرکت و صادرات و واردات Heritage Link Brands، می گوید: “روابط و سازگاری ها آنقدر پیچیده هستند که حتی اگر شما می دانید چگونه آن را باید انجام دهید، باز هم هنوز باید ملاحظات یاد بگیرید و در خاطر داشته باشید.” در ادامه به نحوه شروع یک تجارت صادرات و واردات پرداخته شده است:

 

مبانی اساسی کسب و کار خود را به ترتیب انجام دهید

هرکسی که در قرن بیست و یکم شغلی را شروع کند، باید پایگاه های خاصی مانند ایجاد یک وب سایت و همچنین کانال های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و سایر افراد را تحت پوشش خود قرار دهد. بنابراین اولین گام شما در نظر گرفتن اصول اولیه و اساسی است. مراحل این روند اولیه عبارتند از: یعنی ثبت نام شغل مورد نظر با دولتی که دفتر مرکزی شما در آن قرار دارد، ثبت نام دامنه، اخذ هرگونه مجوز شغلی که برای فعالیت قانونی نیاز دارید و غیره.

شما به یک برنامه تجاری نیز نیاز خواهید داشت. بخشی از این برنامه تجاری اجرای قوانین و مقررات بازارهایی را که می خواهید در آن کار فعالیت داشته باشید، پوشش می دهد. تحقیقات مشابه باید هنگام انجام کار با سایر کشورها انجام شود، با در نظر گرفتن همه چیز از الزامات مختلف برچسب پشتوانه حقوقی در هر کشور گرفته تا بیمه.

شاید مهمتر از همه  شما به سرمایه نیاز داشته باشید. هزینه های راه اندازی یک شرکت صادرات و واردات متناسب با فعالیتی که در نظر دارید، می تواند بسیار متفاوت باشد. کافین می گوید: “اولین چیزی که من برای هرکسی توصیه می کنم این است که سرمایه اولیه کافی داشته باشید.”  از تجارت خود محافظت کنید و اطمینان حاصل کنید که روی کیفیت هر آنچه که راه اندازی می کنید، به درستی سرمایه گذاری کرده اید. یک بازار، یا یک شهر، سپس یک ایالت و  پس از آن یک منطقه را مورد آزمایش قرار دهید. با این کار شانس بیشتری برای موفقیت و پایداری طولانی مدت خواهید داشت.

راه اندازی شرکت صادرات و واردات

محصولی را برای وارد کردن یا صادر کردن انتخاب کنید

مرحله بعدی برای شروع تجارت واردات و صادرات، یافتن کالایی یا صنعتی است که به آن اشتیاق دارید و فکر می کنید که می تواند در بازارهای بین المللی به خوبی مورد استقبال قرار گیرد. انتخاب یک محصول نه تنها از منظر کیفیت و سلیقه بلکه از دیدگاه اجتماع و قوانین آن نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

پس از یافتن محصول مورد نظر خود، باید بازار مناسبی نیز برای آن پیدا کنید. از این رو شما به کسی نیاز دارید که این محصول را به جهانیان نشان دهد و به فروش برساند! بهترین محصولات برای واردات و صادرات محصولاتی هستند که به تازگی محبوبیت خود را پیدا می کنند، یا اینکه در آینده مورد استقبال قرار می گیرند. شما می توانید این اطلاعات را از منابعی مانند شاخص پتانسیل بازار GlobalEDGE یا مراجعه به ادارات مرتبط محلی و وب سایت ها، مانند تجزیه و تحلیل سازمان تجارت بین المللی، بگیرید.

کاف می گوید: “ایده های خود را آزمایش کنید.” “فرض نکنید که آنچه فکر می کنید عاشق آن هستید، باعث دگرگونی در بازار خواهد شد. چیزی که باعث دگرگونی در بازار می شود در صنایع خوراکی قبل از طعم و مزه، بسته بندی و زمان بندی آن است که باعث ایجاد تفاوت می شود. ”

تولید کننده

پس از یافتن محصولی که می خواهید در سطح بین المللی مبادله کنید، باید یک تولید کننده محلی یا تولید کننده دیگری پیدا کنید که محصول شما را بسازد و منجر به همکاری جدی شود. ارتباط خوب با یک تامین کننده برای موفقیت طولانی مدت در واردات / صادرات اهمیت زیادی دارد.

قیمت محصول

در این مرحله شما می دانید قصد تولید چه کالایی را دارید و بازار هدف خود را هم مشخص کرده اید. در مرحله بعد، باید میزان قیمت آن را ارزش گذاری کنید. به طور معمول، مدل کسب و کار در تجارت واردات / صادرات شامل دو درک اساسی است: حجم واحدهای فروخته شده و کمیسیون حجم فروخته شده.

مطمئن باشید که محصول خود را به گونه ای قیمت گذاری کرده اید که دچار ضرر نشوید و از طرفی نسبت به دیگر محصولات قیمت بالاتری نداشته باشد. در صنعت واردات / صادرات، واردکنندگان و صادرکنندگان معمولاً 10٪ تا 15٪ بالاتر از آنچه را که تولید کننده هنگام خرید کالای اولیه می فروشد، قیمت گذاری می کنند.

مشتریان خود را پیدا کنید

برای فروش محصولات در کشورهای دیگر، معمولاً باید توزیع کننده ها و مشتریانی را پیدا کنید که محصول شما را بگیرند و به دیگران بفروشند. اگر یک وب سایت با کیفیت دارید که شامل کمپین های بازاریابی دیجیتالی است، ممکن است مشکل بزرگی در یافتن بازار هدف نداشته باشید. اما برای شروع، بهتر است کارها را به سبک سنتی انجام دهید. برای این کار باید با هر مخاطب محلی که در منطقه می شناسید، اتاق تجارت منطقه، کنسولگری های تجاری، سفارتخانه ها و غیره تماس بگیرید. این نهادها ممکن است بتوانند یک لیست تماس محلی را به شما ارائه دهند که می تواند کمک شایانی در شروع تجارت واردات / صادرات کند.

 

تدارکات

شاید پیچیده ترین وجه واردات و صادرات، تدارکات تهیه کالای ایجاد شده در جایی و فروش آن در جایی دیگر باشد. به عنوان مثال این محصول چگونه می تواند از یک کشور به کشور دیگری بدون هیچگونه مشکلی ارسال شود؟

استخدام حمل و نقل جهانی کالا بطور کلی ایده خوبی برای همه مشاغل واردات و صادرات است، زیرا آنها به عنوان یک عامل حمل و نقل برای جابجایی محموله خدمت می کنند. در زمان زیادی صرفه جویی می کنید و نگران دریافت محصولات خود از کارخانه به یک انبار نمی باشید. در اصل، شما به آنها اطلاعاتی در مورد شغل و اهداف خود می دهید و آنها موافقت نامه های حمل و نقل، بیمه و اغلب اوقات مجوزها، تعرفه ها و سهمیه های کار در یک کشور دیگر را انجام می دهند. این می تواند بسیاری از سردردهای مربوط به شروع کار واردات / صادرات در یک بازار تجارت بین المللی را برطرف سازد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید، فرآیند کاری یک شرکت واردات و صادرات آن طور که به نظر می رسد ساده نیست و مشکلات زیادی دارد. از این رو در صورتیکه تصمیم به راه اندازی یک شرکت در سطح بین المللی دارید باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید و با متخصصان این حوزه مشورت کنید.